station_trein_josh (3).jpg

Baanvak traject Leiden-Utrecht verkeert in slechte constructieve staat


Het baanvak tussen station Leiden Centraal en station Utrecht Centraal verkeert in slechte constructieve staat. Ook voldoet het baanvak niet aan het verbouw- en afkeurniveau.

Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Arcadis, een Nederlandse advies- en ingenieursonderneming. Het onderzoek is vervolgens gevalideerd door APPM. Er is een groot aantal maatregelen nodig om de bodem van de baan wel aan de normen te laten voldoen.

Versnelde intercity
Er ligt een plan op tafel om een versnelde intercity te laten rijden op het traject Leiden-Utrecht, wat inhoudt dat de frequentie van 2 intercity’s per uur naar 2 intercity’s en 2 sprinters per uur gaat. Een andere reden is de toevoeging van het station Hazerswoude-Koudekerk. Om deze reden heeft Arcadis onderzoek gedaan naar de huidige spoorverbinding.

Door de invoering van een versnelde intercity zou de reistijd tussen Leiden en Utrecht aanzienlijk ingekort worden. De intercity’s zouden dan alleen stoppen op de stations Leiden, Centraal, Alphen aan den Rijn en Utrecht Centraal. De sprinters stoppen bij alle tussengelegen stations, namelijk Leiden Centraal, Leiden Lammenschans, het nieuwe station Hazerswoude-Koudekerk, Alphen aan den Rijn, Bodegraven, Woerden en Utrecht Centraal. Eventueel zou station Leidse Rijn aan dit traject kunnen worden toegevoegd.

Veiligheid
ProRail laat weten dat het spoor momenteel wel veilig berijdbaar is. “Verschillende delen van Nederland hebben te maken met een slappe bodem. Dit is ook het geval op het traject tussen Leiden en Utrecht. Op dit moment heeft dit geen gevolgen voor het treinverkeer en de dienstregeling”, vertelt Coen van Kranenburg, woordvoerder van ProRail.

“In de huidige dienstregeling is dit geen belemmering voor de veiligheid, aangezien de intercity’s op dit moment niet op hun maximale snelheid rijden. Op dit moment volstaat dus het actief monitoren van de bodem om de veiligheid en berijdbaarheid te waarborgen. Het wordt pas een probleem als er meer en snellere intercity’s gaan rijden. De stabiliteit van de bodem zal dan te veel worden aangetast, wat ten koste gaat van de veiligheid.”

Aanbevelingen
In het onderzoek zijn ook meerdere aanbevelingen opgenomen. De eerste aanbeveling die wordt gedaan is ervoor zorgen dat het baanvak toekomstbestendig wordt gemaakt, wat volledig los moet komen te staan van de plannen voor de versnelde intercity’s. Ook wordt geadviseerd om te concretiseren wat het doorvoeren van het plan van de versnelde intercity’s betekent voor de dienstregeling en de (baanvak)snelheden. De derde aanbeveling is dat er moet worden gekeken naar de praktische impact van de versnelde intercity’s op de spoorbaan.




Reacties


Ook interessant